Egy Olimpiai sportág végnapjai

1988-ban épült az első BMX racing pálya Veszprémben és ezzel elindult egy sportág Magyarországon. Akkoriban a BMX-ezés nagy divatnak számított, de a kerékpározásnak ez az ága speciális pályát és képzést igényelt. A látványos előzéseket, élményszámba menő ugrásokat, hamarosan felfedezte az elektronikus sajtó. Több speciális pálya is épült hazánkban a 90-es évek végéig. Sajnos napjainkban, Veszprémben, Sopronban és Gencsapátiban működik ilyen létesítmény, s ezek is a 25 évvel ezelőtti állapotot tükrözik. Pedig volt pálya Hódmezővásárhelyen, Nagykanizsán, Szombathelyen, Harkán, Gyöngyösön, Budapesten.

2008-ban a sportág nagy sikerrel mutatkozott be a pekingi Olimpián. 2013-ban a kerékpár kiemelt sportág lett és az akkori elnökség példaként látva a nagy kerékpáros nemzetekben zajló utánpótlás nevelési programot, lehetőséget biztosított egy középtávú BMX racing utánpótlás fejlesztésre, annál is inkább, mert 5-6 éves korban más kerékpárt a méretei miatt nem lehet a gyerekeknek utánpótlás fejlesztésre adni.

A két működő pálya (Veszprém, Sopron) megújult (majd később becsatlakozott Gencsapáti is), iskolai, értelmi fogyatékosok kerékpáros oktatási programja indult 4 városban. Természetesen az akkori 6-7 éves generációra fókuszálva a versenysportban is elindult egy fejlesztési terv, melynek eredményei 2014-ben, 2015-ben már láthatóak voltak (két vb. döntős helyezés), azonban a BMX racing a kerékpáros sporton belül mindig a "padsor végén" maradt.

Megint új elnök, valójában "régi-új" elnökség, melynek összetétele nem igazán a BMX racing sportágnak kedvezett, noha a mostani elnök megválasztása utáni nyilatkozatában is megerősítette, hogy a sportág utánpótlásának ez lehet a legjobb forrása, ez napjainkra „elmúlt”.

Az egyre csökkenő anyagi támogatás, új pályák hiánya egyre jobban hiányzott a további fejlődéshez, noha a korábbi évekhez viszonyítva, több fiatal vett részt a BMX racing versenyrendszerben.

2018-ban a bakui világbajnokságon a 6 évesek korcsoportban a veszprémi Naszádos Saba, a dobogó harmadik fokán végzett. Valami elindult a sportágban, amit a Kerékpáros Szövetség nem akart észrevenni.

„Még egy köszönő levelet sem kaptunk a Kerékpáros Szövetségtől Saba kiváló eredménye után - mondta Naszádos Gábor - Saba édesapja. Szabó Tünde államtitkár asszonytól jött egy gratuláló levél, mely nagyon jól esett mindnyájunknak. A reptérről mondhatnám, hogy a veszprémi BMX pályára vezetett az utunk, hiszen 2018-ban négyszer tette tönkre a vihar. A szülők hathatós segítségével, mindig sikerült olyan állapotba hozni, hogy legalább heti 2-3 alkalommal edzeni lehessen rajta.

Saba a prágai UCI C1 besorolású nemzetközi verseny mindkét napját megnyerte. A szövetségi kapitány által kidolgozott program, működhetne, ha megfelelő infrastruktúrával és természetesen több anyagi forrással rendelkeznénk.

A három létesítményt a helyi egyesületek tartják fent 25 évvel ezelőtti szinten, de legalább mégis valami. A külföldi versenyek során megtapasztaljuk, hogy egy-egy francia, holland, belga pálya a modern kornak megfelelően épül és a kerékpáros sportág fejlesztési programok a BMX racing-ra irányulnak.

Jelenleg a magyarországi létesítmények a fiatalabb korosztály fejlesztése számára még megfelelőek, de a jövő nem lehet ez a szint.

A szülők mindnyájan pumpálják a pénzt, munkát, időt a gyerekek fejlődése végett, de egyre nagyobb a feszültség, amikor szembesülnek azzal a ténnyel, hogy egy más szakágban használt kerékpár két kereke, majd annyiba kerül, mint a BMX racing szakág egész évi költségvetése és erre mindig van forrás.

A jelenlegi BMX racing már nem arról szól, hogy nagyokat ugratunk a levegőben. Olimpiai sportág lévén nagyon komoly edzéseket kell az egészen fiatal gyereknek végezni, ahhoz, hogy nemzetközi szinten eredményt érjenek el. Persze lehet azzal magyarázni, hogy kevés gyerek vesz részt a versenyrendszerben, de a többi kerékpáros sportág sem dicsekedhet óriási, minősített versenyen való résztvevővel.

Saba szereti ezt a sportágat, de nagyon gondolkodunk azon, hogy váltani fogunk. A 2019. évi BMX racing költségvetés már-már megalázó szintre jutott. Edzők, kísérők, versenyzők a saját költségükön jutnak el a rendezvényekre és viselik büszkén azt a magyar mezt, melyet saját költségen szereztek be”.