Edzőtábor Papendal (Holland olimpiai edzőközpont), Összefoglalás

Nagyon nehéz pálya ez a Világ legnehezebb és legveszélyesebb pályája. A BMX sportág pedig ebbe az irányba halad. SX pályák sokasága épül Európa szerte. Németországban, Svájcban, Norvégiában. Mi pedig edzhetünk a hazai körülmények között. Nem lehet összehasonlítani.

Persze haladunk előre, de ez vajmi kevés. Saját autóval utazunk, az étkezésünk többnyire nem megoldott több ok miatt is és még sorolhatnám. Szeptembertől kezdődik, minden előröl. Nem tudom, hogy bírjuk-e ezt az iramot.

Egy biztos, hogy a versenyek közötti felkészülést át kell gondolni. A 470 méteres pályán 38-40-et kell tekerni intenzíven ez kb. 100 méter. Gyakorlatilag egy edzést úgy kellene felépíteni, hogy ennek megfelelő legyen. Pld. rajt 6 tekerés, 2 másodperc szünet, 5 tekerés 3 mp. szünet, 6 tekerés 4 mp. szünet és így tovább.

A gyorsaság fejlesztésének lehetőségei

Kifejezetten gyorsasági gyakorlatoknak, fejlesztő módszereknek meghatározott jellemzői vannak:

  • Mivel a maximálisan gyors mozgás lehetőségét a technika adja meg, ne korlátozzuk a mozdulat sebességét.
  • A technika legyen olyan szintű, hogy a sportoló a figyelmét az erőfeszítésre összpontosíthassa.
  • A gyakorlat legyen olyan időtartamú, hogy a fáradás ne csökkenthesse a gyorsaságot.

A gyorsaságfejlesztés komplex módszere az ismétléses módszer.

 

Terhelés-pihenés aránya:

  • A pihenők feladata az, hogy a következő ismétléshez megteremtsük a kellő feltételeket, illetve nagyszámú ismétlés esetén elősegítsék a központi idegrendszer kipihenését.
  • A pihenőidőben a laza, lassú mozgás - tehát az aktív pihenő - rendszerint kedvezőbb hatású a tétlen pihenőnél.

 

Erő: maximális erő, gyorserő, explozív erő (robbanékonysági erő), erő-állóképesség. Az erőfejlesztés nem mehet a koordináció rovására. A technika tökéletesítése. Kevesebb energia, ha jobb a koordináció. Maximális sebességre való törekvés. A versenyzőknek kell erre törekednie, az edző nem csinálhatja helyette. Dinamikus sztereotípia kiépítése. Egyre bonyolódó, nagyobb elemszámú feladat végzése. Versenytapasztalat. Ha megerősítést kap a siker, akkor újra csinálja, előjön, ha nem, akkor elfelejtődik. Helyzetsztereotípia, tapasztalati sztereotípia. Izom lazaságának, elasztikusságának, felépítettségének kialakítása, speciális kiegészítő edzésekkel.

A 2012-es évre való felkészülést már ennek a jegyében kell elkezdeni. Nehéz lesz.